.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

4. LEKCE


V rušném městě, nebo na vesnici?

Představy o komfortním a dobrém bydlení se můžou u studentů lišit podle země, ze které studenti pocházejí. Lektor se v úvodu hodiny studentů zeptá, jakému typu bydlení dávají přednost. Studenti jmenují různé možnosti. Lektor napíše na tabuli a ke každému typu pak studenti ze svého pohledu vyjmenovávají klady a zápory. Studenti můžou porovnat úroveň bydlení v ČR, kde právě bydlí, s úrovní bydlení ve své zemi. Lektor využije otázky z úvodu – Jak a kde můžeme bydlet.

cv. 1 Kde se bydlí nejlépe
Studenti nejprve vyjmenovávají místa, kde by chtěli jednou bydlet a proč.
Dále čtou úvodní text nahlas a řeší úkoly k textu. Text překládají v případě, když lektor zjistí, že obsahu textu nerozumí.
cv.2  Lektor klade ještě dodatečné otázky v případě správné odpovědi, která je negativní, a chce vědět, jak je to správně.
např. Letadlem létáme hlavně za levnými nákupy. Správná odpověď je Ne.  Lektor pokračuje další otázkou -  Kam létáme letadlem?
cv. 3 Studenti odpovídají na otázky související s textem. Zde lektor může ještě dodatečně zjistit,zda studenti skutečně rozumí, a vysvětlit význam jiným způsobem. Otázky se týkají hlavně života na vesnici. Lektor se ptá studentů, jestli i v jejich zemi touží lidé bydlící na vesnici po životě ve městě a naopak. Jestli se hodně liší životní styl ve městě a na vesnici. Jestli lidé žijící ve městě poznají tzv. „venkovana“.
cv.4  Studenti se vrací opět k úvodnímu textu a hledají vhodný ekvivalent k uvedeným výpovědím. Lektor dá studentů potřebný čas na vyřešení úkolu. Potom zkontroluje se studenty řešení.
cv. 5  Cvičení na rozšiřování slovní zásoby
Studenti tvoří k uvedeným příd. jménům slovesa. Pak spojují přídavné jméno s vhodným podstatným jménem. Vytvořené dvojice používají ve větách.
Lektor může řídit tvoření vět. Jeden student začne větu, druhý připojí další část a třetí student ji dokončí.
 Např. Nechci poslouchat .......... Nechci poslouchat křičící děti ............. Nechci poslouchat křičící děti na pískovištích.
cv. 6 Studenti nejprve rychle přečtou jednotlivé oddíly textu. Potom je seřadí za sebou tak, aby měl text smysl. Dále řeší uvedené úkoly. Lektor se ptá studentů na možné důvody stěhování. Chce vědět, jestli je v jejich zemi obvyklé stěhovat se za prací. Pak porovnává se situací v ČR. Na to navazuje další poslechové cvičení.
cv. 7 Studenti si poslechnou rozhovor. Lektor ho přehraje dvakrát. Pak studenti odpovídají na otázky. Lektor přehraje rozhovor ještě jednou a studenti ho zahrají. Potom navrhují, jak může rozhovor pokračovat dále. Jestli Jana bude či nebude souhlasit se stěhováním. Pokud ne, zda Tonda přesto přijme výhodnou nabídku v Praze a bude žít bez rodiny.
cv. 10 Studenti si přečtou inzeráty. Pak čtou nahlas, vysvětlují, co znamenají zkratky v inzerátech. Hledají vhodný inzerát pro realizaci 4 představ, které jsou uvedeny v úvodu.
cv. 11 Studenti zde mají několik možností, kam můžou cestovat. Nebo si sami zvolí důvod cesty. Pak říkají, kam cestují, jakým dopravním prostředkem a proč.
cv. 10 Tady bydlím já
Jedná se o opakovací cvičení. Studenti můžou vypracovávat samostatně. Shrnou získané vědomosti z hodiny. Z uvedených možností vybírají vhodnou a zařazují do tabulky. Svá rozhodnutí zdůvodňují. Např. nevýhody bydlení – město – problémy s parkováním
Ve městě jezdí hodně aut, ale řidiči mají málo možností zaparkovat své auto, protože je tady nedostatek parkovišť.  Některá se nacházejí na okraji města tzv. záchytná parkoviště. Do centra musí pak lidé cestovat MHD. Pro někoho může být poplatek za parkování vysoký, protože je často omezen časově.
Lektor se ptá studentů, jaké z uvedených možností se jich týkají. Studenti řeší dále úkoly b),c),d).
cv.11  Ideální bydlení – poslechové cvičení
Lektor se zeptá studentů, jestli existuje ideální bydlení. A jakou představu mají o ideálním bydlení. Studenti poslouchají 3 vypravování. Pak říkají, kdo podle jejich názoru má ideální bydlení.
Studenti si poslechnou vypravování ještě jednou a řeší zadané úkoly.
cv. 12 + 13 + 14 + 15
Tato tři cvičení vycházejí z poslechu cv. 11. Lektor přehraje studentům 3 vypravování ještě jednou. Pak řeší jednotlivá cvičení. U každého cvičení následuje kontrola.
cv. 16 Jedná se o konverzační cvičení.
Studenti si nejprve prohlédnou 4 obrázky. Pak říkají, kde lidé bydlí, jaké výhody a nevýhody má tento způsob bydlení, jestli by chtěli také tak bydlet.
Další možnost: Studenti popisují místo, kde bydlí, ostatní studenti hádají, o jaký typ bydlení se jedná. (existují různá neobvyklá místa např. bunkr, hrad z písku, iglú, hrad, karavan atd.)
cv.17  Bydlím na zámku
Volně navazující poslechové cvičení. Studenti si poslechnou vypravování 2x, pak doplňují text. Následuje kontrola. Studenti diskutují o tom, jestli by chtěli bydlet na zámku, z jakého důvodu, jestli znají někoho, kdo na zámku bydlí.
cv. 18 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.

Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Článek je opakováním už probraného tématu. Studenti diskutují o tom, jakou lokalitu by zvolili pro tzv. „druhé bydlení“, své rozhodnutí zdůvodňují. Srovnávají situaci v ČR se situací země, ve které žijí.



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz